2002: ZAPPATERRA

ZAPPATERRA | LANDTILLER – I Diari della Sacher 

(26’, documentary, DIGIBETA, Italy)

DIRECTION/REGIA: CÉSAR MENEGHETTI / ELISABETTA PANDIMIGLIO

WITH: MARGHERITA IANNELLI

Produced by Angelo Barbagallo and Nanni Moretti for Sacher film in collaboration with RAI3 e TELE+

Production designer: Fabrizio Amato

Photography: Andrea Gioacchini

Soundman: Luigi Pini

Editing: César Meneghetti

Sound editing: Gianluca Costamagna

Mixage: Paolo Segat

Archive footage researcher: Federica Barozzi

Production manager: Annamaria Cocchioni, Daria Triolo

Camera assistant: Fabio Battistin

Thanks to Francesco Pirini, Archivio diaristico di Pieve Santo Stefano, Saverio Tutino, Loretta Veri, Luca Ricci, Luca Bitterlin, Bologna Film Commission

Margherita Ianelli is a semi-illiterate farmwoman from Marzabotto who has gone back to school to learn how to write at the age of eighty. She runs through her memories to re-evoke a painful page in Italian history in the Nazi-Fascist massacres in the Apennine regions around Bologna in the fall of 1955.

A 50 anni Margherita Ianelli, mezzadra di Marzabotto, madre di sei figli, torna a scuola. Superato il duro periodo della guerra e delle stragi nazifasciste, vinta con infaticabile ostinatezza una condizione di miseria estrema, vorrebbe preservare qualcosa del suo vissuto  da un mondo che  spazza via tutto troppo in fretta, ma è “quasi analfabeta”. Riprende così gli studi abbandonati in seconda elementare quando compagni e insegnanti la umiliavano per la sua povertà. Questo ricordo doloroso le ha segnato la vita, ma non è mai riuscito a sottrarle la volontà di un riscatto. Rientrata a scuola negli anni ‘70, rimane disorientata dalla contestazione studentesca. Per scrivere si affida, allora, alle sue “semplici parole”.

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Director’s Note

“Margherita is a courageous woman who has conserved her extraordinary gift of irony. While talking about some tragic event, she often switches topics to some other curious episode or recites some one-liner. In this way she reveals her instinctive attitude that prevented her from sliding into a kind of self-pity and rhetoric. This documentary tried to find its rhythm in this delicate balance. Margherita’s was an existence that was tied in from her very childhood with those hard moments when personal tragedy is tightly interwoven with collective tragedy.”

https://vimeo.com/38258068