2009: NOVUS MUNDUS: CONTEMPORARY ART IN LATIN AMERICA
(26′, documentary, HD video, Italy)
DIRECTION/REGIA: CÉSAR MENEGHETTI
camera/fotografia: pier paolo giarolo | ivan giordano
editing/montaggio: tiziana pietrangeli | manfredi marchetti | césar meneghetti
music/musiche: matthew mountford
CAST: IRMA ARESTIZABAL, ALBERTO BARAYA (COLOMBIA), FERNANDO FALCONI (ECUADOR), PAUL RAMÍREZ JONAS (HONDURAS) RAMSÉS LARZÁBAL (CUBA), LUIS ROLDÁN (COLOMBIA) DARÍO ESCOBAR (GUATEMALA) CARLOS GARAICOA (CUBA) RAQUEL PAIEWONSKY (REP. DOMINICANA), FEDERICO HERRERO (COSTA RICA), GASTÓN UGALDE (BOLIVIA) NILS NOVA (EL SALVADOR), SANDRA GAMARRA (PERÙ).
Novus Mundus is a choral work. Meneghetti dialogues with the twelve artists of the IILA Pavillion in an attempt to reconstruct a panorama at the same time subjective and collective, emotional and Latin American cultural in this part of the twenty-first century. Is there an identity in Latin America? We can speak of uniformity, a common thread that unites dreams, tensions, ideas, expectations and imagination of the continent? The works in the IILA Pavillion and the voices of artists explore the possibility of forming this common view.
Novus mundus è un lavoro corale. Meneghetti dialoga con i dodici artisti del Padiglione, nel tentativo di ricostruire un panorama soggettivo e nello stesso tempo collettivo, emotivo, visuale e culturale dell’arte in America Latina in questo scorcio di XXI secolo. Esiste un’identità latinoamericana? Si può parlare di un’unicità, di un filo rosso che unisce sogni, tensioni, idee, aspettative, immaginario del continente? Le opere presenti nel Padiglione IILA e le voci degli artisti esplorano la possibilità di delineare un panorama comune.
Novus Mundus é um trabalho coral. Meneghetti dialoga com os doze artistas do Pavilhão Latino Americano da 53° Bienal de Veneza numa tentativa de reconstruir uma cena ao mesmo tempo subjetiva e coletiva, reconstruir um panorama emocional, cultural e visual da América Latina neste inicio de século XXI: sonhos, inquietudes, idéias, expectativas e um imaginário que une um continente. As obras no Pavilhão IILA e as vozes de artistas tentam forjar uma identidade latino-americana, assim como delinear o perfil da curadora argentina Irma Arestizábal falecida poucas semanas antes da sua inauguração.